Kategoria

Paweł Robak


sty 06 2016 Zakończenie - czyli podsumowanie !
Komentarze: 0

To moja ostatnia notka w tym blogu. Zdaję sobię sprawę, że przedstawione tutaj zagadanienia i problemy można rozwinąć oraz poszerzyć.


Wybrałem tutaj zagadnienia które z MOJEGO  punktu widzenia  były warte uwagi oraz rzecz jasna mogły być przydatne oraz sprawdzone :)


Osobiście mi oraz domownikom najbardziej przypadła do gustu metoda "pokoju rzymskiego" oraz "metoda haczykowa:"


Porządkowanie notatek tylko z "podstaw  logistyki" zajęło mi bite dwa dni... Okaże się już wkrótce czy efekty będą warte wysiłku włożonego w ich przepisywanie oraz porządkowanie.


Dieta oraz muzyka - Muzyka przyciszona oraz w odpowiedniej "barwie" czyni cuda, możliwości mózgu zostay bez wątpienia zwiększone, podobnie sprawa ma się z czynnikami rozpraszającymi. Wiadomym było mi już wcześniej  - trzeba tylko sprawę konsekwentnie utrzymywać.


Dziękuję i do zobaczenia !

 

logistyk15 : :
sty 02 2016 Sesja za pasem - nowe odkrycie !
Komentarze: 0
NOTOWANIE METODĄ CORNELLA
 
Metoda ta powstałam w latach 50-tych w Stanach Zjednoczonych, a konkretnie na Uniwersytecie Cornell, którego pracownikiem był właśnie Walter Pauk. Wszystko opiera się na wyciąganiu słów kluczowych z głównej notatki.

 


Dzielimy kartkę na dwie części. Lewa, zawierająca słowa kluczowe, powinna być mniejsza (ok. 6 cm.) Prawa kolumna, w której będziemy zapisywać główną notatkę, to analogicznie pozostała część kartki. Kilka dolnych wierszy odgradzamy poziomą linią - w tym miejscu będą znajdowały się podsumowania.

Kolumna głównej części notatki 
Tu zapisujemy wszystko, co jest warte zapamiętania w formie pełnej treści,
czyli tworzymy zwykłą notatkę. Schematy, diagramy, wykresy, definicje, całe zdania...

Kolumna słów kluczowych
W tym miejscu wpisujemy krótkie pytania do tekstu głównej notatki, same hasła, daty, nazwiska itp,
które przy nauce mają nas pobudzić do przypomnienia sobie, co zapisaliśmy w głównej kolumnie.

Podsumowania
Nie powinny być dłuższe niż 2-3 zdania.
Krótko streszczamy, o czym jest notatka na tej danej stronie.


Naturalnie, nie jest to moje odkrycie. Postanowiłem pozonaną na zajęciach metodę rozwinąć oraz przystosować do własnych potrzeb. Ze sterty chaotycznych notatek wyłonił się jako taki porządek. Korzystając z oczywistej jak się wydaje metody przedstawionej powyżej mozna dojść do wniosku, że notatki "tworzone" na wykładach nie pójdą na marne :)


Polecam ! chociaż jak mówią " Każdy głupi może mieć porządek, geniusz panuje nad chaosem" :)


Pozdrawiam

 

Paweł

logistyk15 : :
gru 26 2015 Pokój Rzymski podejście numer 2
Komentarze: 0

Postanowiłem ponownie spróbować metody " Pokój rzymski" pierwsze podejście zakończyło się raczej niepowodzeniem. Czynniki niepowodenia były bardzo różne. Począwszy od natłoku myśli spowodowanego napiętym okresem w pracy (kontrola roczna z zewnątrz) kończywszy na "rzeczach do zrobienia w domu".

Minęły Święta, gonitwa w pracy oraz domu zakończona w związku z tym z optymizmem można podejść do wcześniej wspomnianej metody...


W domu cisza, w tle ledwo słyszalny Czajkowski - idealne warunki do rozpoczęcia drugiego podejścia. 


Nie chciałem ustawiać poprzeczki zbyt wysoko, rozpocząłem od 20 elementów  - zamknąłem oczy i spróbowałem przyporządkować liczbom poszczególne elementy.

Nic z tego, zmniejszyłem do 15 elementów i po 20 minutach potrafiłem już bez pudła określić parę liczba - przedmiot. 

Reasumując - dla mnie metoda strasznie czasochłonna... po godzinie potrafiłem dopiero bez pudła "wykuć" pary liczb - przedmiotów w pokoju. Być może niewłaściwie zrozumiałem samą idee a może ta metoda nie jest dla mnie...


Ciąg dalszy nastąpi...

logistyk15 : :
gru 05 2015 System zakładek pamięciowych
Komentarze: 0

Opiszę teraz praktyczne zastosowanie systemu zakładek pamięciowych. Nadarzyła się ku temu doskonała okazja. Mój starszy syn Maciek brał udział w olimpiadzie historycznej. Mnóstwo dat do zapamiętania.

Jako wzorowy ojciec ;) postanowiłem pomóc dziecku wykorzystując poznaną metodę zakładek pamięciowych. Metoda bardzo mu się spodobała. Byłem niezwykle sceptyczny co do efektów ponieważ sam miałem sporo problemów aby opanować 10 obrazków - zakładek.


Gdy już ustaliliśmy wspólny front przebrnęliśmy przez Kazimierza Wielkiego, Ottona III zwanego Rudym przez Tadeusza Kościuszkę na Papieżu Janie Pawle II kończąc.


Co rzuca się w oczy? może nie było bardzo szybko lecz metoda ma dwie niezaprzeczalne zalety. Tworząc zakładki z dat które łączy się z osobami bądź wydarzeniami jest bardzo zabawnie oraz przede wszystkim wiedza tak zdobyta trwale zostaje zapisana w pamięci.

Krótko mówiąc system zakładek pamięciowych w odniesieniu do dat i osób okazał się strzałem w dziesiątkę.

PR

logistyk15 : :
lis 21 2015 Koncentracja oraz jej brak podczas procesu...
Komentarze: 0

Nie ma sensu rozpisywać się tutaj o podłożu braku koncentracji podczas nauki. Jest tyle opracowań oraz teorii, że od czytania może rozboleć głowa.

Skupię się na subiektywnych odczuciach które oczywiście są zbieżne z powyższymi opracowaniami. Dlatego drogi czytelniku nie możesz spodziewać się w tym miejscu niczego odkrywczego.


Nauka oraz poszerzanie swojej wiedzy w warunkach domowych, po pracy z dwójką dzieci , żoną oraz włączonym telewizorem - to nie jest dobry pomysł. Nie ważne jak dobrze mamy rozwiniętą podzielność uwagi (ja jestem bardzo jednotorowy)

Należy ograniczyć wszystkie czynniki zewnętrzne do minimum lub zupełnie je zniwelować.

Wyłączyć telewizor, Facebooka, żonę oraz dzieci, dopuszczalne jest jedynie słuchanie muzyki - stonowane tony muzyki poważnej. Muzyka ledwo słyszalna może pomóc...

Pora dnia oraz stan psychofizyczny ma również kolosalne znaczenie. Nauka po urodzinach szwagra Zdzicha zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem.

Kolejna sprawa, niby oczywista - zakres  oraz przerwy między kolejnymi partiami materiału. Tutaj uważam do sprawy należy podejść indywidualnie... Dla mnie optymalnym casem jest godzina nauki i 30 minut przerwy. Dziennie maksymalnie 3 - 4 godziny. Nieco dłużej w weekend kiedy głowa nie jest zaprzątnięta obowiązkami w pracy :)

PR

logistyk15 : :
lis 07 2015 Od teorii do praktyki
Komentarze: 0

Objedzony orzechami, pestkami dyni (po których wyskoczyło mi coś na języku ;) postanowiłem wreszcie wcielić poznaną teorię w umiejętności praktyczne.


Na "pierwszy ogień"  poszła metoda skojarzeniowa. Jej prostota oraz możliwość szybkiego zastosowania skłoniła mnie do szybkiego jej wypróbowania oraz przedstawienia mojemu siedmioletniemu dziecku.

Moja żona a jej mama przygotowała dla Nas listę zakupów. Gdy już wiedzieliśmy na czym ta metoda polega poszło można powiedzieć z górki..


Moja córka jest w takim wieku, że wymyślanie absurdalnych oraz często bardzo śmiesznych historyjek to dla niej błahostka. Moja historyjka powstała trochę później...
Na liście zakupów było 14 pozycji zatem zaczęliśmy bardzo ambitnie (biorąc do sklepu kartkę z listą zakupów - tak na wszelki wypadek)


Po 30 minutach byliśmy na miejscu. Zapamiętałem 10 pozycji, Hania tylko lub aż 8... Doskonale zapamiętała początek listy, niestety przy końcu jej historyjka zaczęła na nowo żyć własnym życiem...


Niemniej jednak uważam, że przy odrobinie codziennego treningu dojdziemy do perfekcji.

lis 01 2015 Odpowidenia Dieta !
Komentarze: 0


Postanowiłem zacząć od rzeczy najbardziej przyjemnych :) Nie każdy jednak wie, jak ważną rolę podczas przyswajania wiedzy pełni odpowiednio zbilansowana dieta.

Mózg potrzebuje witamin z grupy B, a szczególnie witaminy B6 i B12, do wielu funkcji umysłowych. Powszechnie wiadomo, że witamina C pomaga wzmacniać odporność organizmu, Mało kto wie, że witamina C w diecie mózgu powoduje:

przyspiesza odtruwanie organizmu, wzmaga walkę z wolnymi rodnikami, pomnażanie ilości witaminy E, niweluje bezsenność, i wiele innych pozytywnych funkcji

Dodatkowo woda to podstawa, przyjmuje się, że potrzebujesz dziennie tyle wody, ile Twoja waga podzielona przez 11. W ten sposób można łatwo ustalić potrzebną ilość wody.


Niezwykle ważnym elementem diety dla mózgu są tłuszcze nienasycone. To one tworzą w 70% mielinę, czyli tłuszczowo-białkową powłokę neuronu, odżywiającą go i przyspieszającą przewodzenie.

Twoje ciało produkuje wiele potrzebnych substancji (np. 15 rodzajów białek), lecz nie jest jednak w stanie wyprodukować tego rodzaju tłuszczu. Jeśli nie dostarczysz go mózgowi Twoja pamięć i procesy poznawcze będą osłabione.Tu mózg potrzebuje Twojej pomocy!

Dieta mózgu - zadbaj o duże ilości ziaren i pestek

Tak niewiele potrzeba, aby wzmocnić swój mózg! Wystarczy, zamienić paluszki, chipsy i inne przekąski na zdrowe orzechy czy słonecznik. Twój mózg będzie Ci naprawdę wdzięczny, zapamiętując szybciej i na dłużej.W skład nienasyconych kwasów tłuszczowych wchodzą dwa ważne kwasy Omega-3 i Omega-6. Możesz je znaleźć w oleju rybnym lub w oleju z lnu, a także w pestkach słonecznika, dyni czy w orzechach włoskich.

Kolejny wpis za tydzień. Po solidnym "naoliwieniu mózgu" czas będzie skupić się na "sztuczkach" przedstawonych przez prekursora tematki Tonyego Buzna :)

logistyk15 : :
paź 23 2015 Do dzieła !
Komentarze: 0

Nasycony podstawową wiedzą wprost z  "Pamięci na zawołanie" Tonego Buzana postanowiłem rozpocząć swój mały eksperyment. Przecież jeżeli innym się udało poprawić swoją pamięć oraz możliwości szybszego uczenia się mi również się uda.

Zatem będę umieszczał na niniejszym blogu swoje zmagania, spostrzeżenia oraz efekty zastosowania technik "świadomej ingerencji w pamięć".

 

P.R.

logistyk15 : :
paź 22 2015 Cel bloga - czyli podsumowanie projektu
Komentarze: 0

1. CEL:

Zwiększenie efektywności uczenia się i poprawa organizacji pracy.

2. METODY OSIĄGNIĘCIA CELU:

Poprzez poszerzanie swojej wiedzy, praktykę i zmianę swojego zachowania dążyć do osiągnięcia maksymalnej efektywności. Zmagania oraz sposoby stopniowo opisywać na łamach bloga. Napotkane problemy oraz trudności usuwać w oparciu o dostępną literaturę oraz własne doświadczenia. 

4. DZIAŁANIA DĄŻĄCE DO OSIĄGNIĘCIA CELU:

Wszelkie  działania opisywać w poszczególnych wpisach. Stosować różne metody, dzielić  się doświadczeniami, dzięki czemu,  można "uszyć" odpowiedni dla siebie i swojego trybu życia sposób na osiągnięcie  celu.

5. UCZESTNICY PROJEKTU:

Student pierwszego roku logistyki (z niewielkim bagażem doświadczeń) oraz mocno wspierająca go 7- letnia córka Hania :)

6. CZAS REALIZACJI:

22.10.2o15 – 10.o1.2o15r.

8. POTENCJAŁ UCZESTNIKÓW:

Nieograniczony :)

9. BUDŻET:

W zależności od potrzeb nie większy jednak niż 8.30 pln

10. WNIOSKI:

Wystarczy chcieć poprawić efektywność swojej nauki oraz zorganizować lepiej swoją pracę.

logistyk15 : :