Archiwum listopad 2015


lis 30 2015 Pozytywne nastawienie
Komentarze: 0

Witajcie ponownie :D

 

Dziś mam wspaniały humor i od razu widzę, że wszystko przychodzi mi łatwiej, dlatego chciałbym opisać wpływ pozytywnego nastawienia na Nas i naszą naukę.

Ile razy każdy z Nas mówił sobie, że napewno mu się nie uda ?

Ile razy każdy z Nas poddawał się zanim zaczął walczyć ?

Przyznam się wam szczerze, że w moim przypadku mnóstwo razy tak było lecz w końcu sobie uświadomiłem, że nikt za mnie tego nie zrobi, a z uśmiechem na ustach napewno pójdzie mi łatwiej ze wszystkim sobie poradzić.

Więc uśmiech na usta i walczcie o swoje, bo nikt za Was walczyć nie będzie :)

Pozdrawiam 

KB

lis 27 2015 MAPY MYŚLI
Komentarze: 0

Mapy Myśli

 

Kolejna propozycja: Mapa Myśli

Zacznę od teorytycznego ale krórkiego wstępu.

Mapy myśli zawierają tylko kluczowe słowa, pojęcia i obrazy które kojarzą się z wieloma innymi informacjami które można zawrzec na jednej dużej stronie. Wyzwalają kreatywnośc pozwalając pomysłom na szybszy i swobodny przepływ.

Najważniejsze zasady tworzenia map myśli:

1. Mapa składa sie z centralnie umieszczonego wyrazu-pojęcia(tematu)

2. Naokoło centralnego wyrazu znajdują się gałęzie główne odpowiadające za główny wątek

3. Od gałęzi głównych odchodzą gałęzie szczegółowe na których można umieszczac rysunki związane z tematem

4. Mapę mysli piszemy dużymi drukowanymi literami

5. Używamy koloru ponieważ kolor stymuluje prawą półkule mózgu co z kolei ułatwia czytelnośc

Samo przytoczenie teori nie zachęca do tej techniki bo na pierwszy rzut oka wydaje sie to trudne i niezrozumiałe dlatego zamieszczam przykładową mapę myśli:

Przepraszam za jakośc tego zdjęcia ale nie udało mi sie go powiększyc

Zdecydowanie polecam Mapę Myśli ponieważ patrząc na nią zdecydowanie łatwiej mi zrozumiec sedno tematu i połączyc pojęcia niż wkuwac bezsensownie.

Pozdrawiam. J B-W

logistyk15 : :
lis 23 2015 SEN a NAUKA
Komentarze: 0

Witam, 

Dziś miałem bardzo króki sen i jestem baaardzo niewyspany i nie mogę się doczekać aż będzie wieczór i wrócę do łóżka :D

Właśnie brak snu dał mi podpowiedż do kolejnego postu.

Jak wszyscy wiemy, sen jest niezbędny w mniejszym bądź większym wymiarze godzin.

Pewnie każdy z Nas kiedyś "niedospał" przez co nie mógł się skupić na wykonywanej pracy lub nauce.

Pamiętajmy, że nie wyspany człowiek - to człowiek mało efektywny. Taka osoba nie jest w stanie w pełni pracować/uczyć się jak osoba wypoczęta. Należy także pamiętać,  aby nie przasadzać w drugą stronę i nie przesypiać całego dnia, bo wtedy jesteśny także ospali :D

Pamiętajcie we wszystkim trzeba zachować umiar :P

Pozdrawiam

KB

lis 21 2015 Koncentracja oraz jej brak podczas procesu...
Komentarze: 0

Nie ma sensu rozpisywać się tutaj o podłożu braku koncentracji podczas nauki. Jest tyle opracowań oraz teorii, że od czytania może rozboleć głowa.

Skupię się na subiektywnych odczuciach które oczywiście są zbieżne z powyższymi opracowaniami. Dlatego drogi czytelniku nie możesz spodziewać się w tym miejscu niczego odkrywczego.


Nauka oraz poszerzanie swojej wiedzy w warunkach domowych, po pracy z dwójką dzieci , żoną oraz włączonym telewizorem - to nie jest dobry pomysł. Nie ważne jak dobrze mamy rozwiniętą podzielność uwagi (ja jestem bardzo jednotorowy)

Należy ograniczyć wszystkie czynniki zewnętrzne do minimum lub zupełnie je zniwelować.

Wyłączyć telewizor, Facebooka, żonę oraz dzieci, dopuszczalne jest jedynie słuchanie muzyki - stonowane tony muzyki poważnej. Muzyka ledwo słyszalna może pomóc...

Pora dnia oraz stan psychofizyczny ma również kolosalne znaczenie. Nauka po urodzinach szwagra Zdzicha zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem.

Kolejna sprawa, niby oczywista - zakres  oraz przerwy między kolejnymi partiami materiału. Tutaj uważam do sprawy należy podejść indywidualnie... Dla mnie optymalnym casem jest godzina nauki i 30 minut przerwy. Dziennie maksymalnie 3 - 4 godziny. Nieco dłużej w weekend kiedy głowa nie jest zaprzątnięta obowiązkami w pracy :)

PR

logistyk15 : :
lis 20 2015 MNEMOTECHNIKI
Komentarze: 0

MNEMOTECHNIKI

 

WITAM

Dziś chciałabym Wam przedstawic sposoby ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji czyli MNEMOTECHNIKI.

Dzieki stosowaniu mnemotechnik każdy będzie mógł zapamiętac różne hasła, daty, przemówienia. Techniki te cwiczą pamięc, poprawiają koncentrację, pozwalają uczyc się szybko i skutecznie.

Istnieje wiele rodzajów mnemotechnik i kilka z nich postaram się Wam opisac.

 

TECHNIKA HAKÓW

Jest to technika polegająca na zapamiętywaniu informacji dzięki skojarzeniu ich z wcześniej utrwalonymi elementami, reprezentującymi kolejne liczby.

Przykładowa dziesiątaka haków

Każdy w indywidualny sposób może stworzyc haki pamięciowe tak aby sie łatwo kojarzyły.

W jaki sposób posługiwac się tą metodą?

Oto przykład:

Wyobrazmy sobie że mamy do zapamiętania kod pocztowy 28-734. Nie będzie z tym problemu jeśli skojarzymy sobie każdą cyfrę z odpowiednim hakiem.

I tak powinniśmy sobie wyobrazic łabędzia(2) jak stoi na różowym bałwanie(8) na ten widok spogląda smierc z kosą (7) która ma ogromny biust(3) i siedzi na latającym krześle (4).

Metoda ta średnio do mojej osoby przemawia. Według mnie jest ona trochę ograniczona, można ją wykorzystac do spraw, które posiadaja liczby.

A Wam jak się ta metoda podoba? Piszcie w komentarzach.

Pozdrawiam J B-W

logistyk15 : :
lis 16 2015 Co jemy podczas nauki
Komentarze: 0

Witam,

Dziś chciałbym opisać swoje "żywienie" podczas codziennej nauki.

Zawsze byłem, jestem i mam nadzieję, że bedę związany ze sportem. Z tego powodu, moje nawyki żywieniowe są troszkę inne niż u osób nie mających zbyt dużego kontaktu ze sportem.

Jestem osobą, która lubi zjeść dużo, nawet bardzo dużo(3000-4000kcal dziennie), ale zwracam szczególną uwagę na to co jem, tak aby posiłki były pełnowartościowe i nie miały zbyt dużo węglowodanów(cukry).

Co możemy jeść a czego nie podczas nauki:

Możemy:

-owoce

-warzywa

-orzechy

-suszone owoce(rodzynki,figi)

-pestki dyni

-wafle ryżowe

 

Czego nie możemy:

-chipsy

-chrupki

-paluszki

-słodycze(cukierki, batony,czekolada)

-solone przekąski(orzechy,paluszki)

-fastfood(pizza,hamburgery)

 

Moją ulubioną przekąską są bananowe placuszki z otrębami,płatkami owsianymi - jest to przekąska, która napewno da wam "kopa".

Pozdrawiam

KB 

lis 13 2015 NASTAWIENIE
Komentarze: 0

logistyk15 : :
lis 09 2015 Wpływ muzyki na efektywne uczenie się
Komentarze: 0

Witam

 

W dzisiejszym poście chciałbym opisać wpływ muzyki na moje efekty w uczeniu się.

Choć jestem osobą na codzień słuchającą muzyki typu electro house to podczas nauki słucham muzyki klasycznej.

Podstawową cechą takiej muzyki jest to, że ma ona nas uspokajać. Nie może być zbyt głośna, powinna być ledwo słyszalna dla nas, a nie przeszkadzać nam w nauce.

Oto kilka propozycji:

-pachabelly-huma huma

-chopin-etude opus 25

-nocturn opus 15

 

W kolejnym poście poruszę temat przekąsek, które mogą nam towarzyszyć podczas nauki

Pozdrawiam

KB 

lis 07 2015 Od teorii do praktyki
Komentarze: 0

Objedzony orzechami, pestkami dyni (po których wyskoczyło mi coś na języku ;) postanowiłem wreszcie wcielić poznaną teorię w umiejętności praktyczne.


Na "pierwszy ogień"  poszła metoda skojarzeniowa. Jej prostota oraz możliwość szybkiego zastosowania skłoniła mnie do szybkiego jej wypróbowania oraz przedstawienia mojemu siedmioletniemu dziecku.

Moja żona a jej mama przygotowała dla Nas listę zakupów. Gdy już wiedzieliśmy na czym ta metoda polega poszło można powiedzieć z górki..


Moja córka jest w takim wieku, że wymyślanie absurdalnych oraz często bardzo śmiesznych historyjek to dla niej błahostka. Moja historyjka powstała trochę później...
Na liście zakupów było 14 pozycji zatem zaczęliśmy bardzo ambitnie (biorąc do sklepu kartkę z listą zakupów - tak na wszelki wypadek)


Po 30 minutach byliśmy na miejscu. Zapamiętałem 10 pozycji, Hania tylko lub aż 8... Doskonale zapamiętała początek listy, niestety przy końcu jej historyjka zaczęła na nowo żyć własnym życiem...


Niemniej jednak uważam, że przy odrobinie codziennego treningu dojdziemy do perfekcji.

lis 06 2015 MÓZG I JEGO PRACA
Komentarze: 0

"Co usłyszę, zapomnę. Co zobaczę, zapamiętam. Co zrobię, zrozumiem"

Konfucjusz                           

Witam ponownie.

Dziś chciałabym dodac trochę informacji na temat jak funkcjonuje nasz mózg.

Mózg składa się z lewej i prawej półkuli połączonych ze sobą siecią włukien norwowych zwanych ciałem modzelowym. Badania nad pamięcią odkryły że u większosci ludzi lewa półkula (logiczna) odpowiada za analize, logike, cyfry i słowa. prawa półkula (twórcza) wiąże się z obrazami, kolorami, marzeniami.

Cwicząc naszą pamięc powinniśmy zintegrowac działanie obu półkul mózgowych. Gdyż tylko połączenie działania obu półkul-czyli całego mózgu daje nam znacznie bardziej zadowalające efekty zapamiętywania i odtwarzania informacji.

To w jaki sposób myślimy, przetwarzamy informacje zależne jest od sensoryczności naszego mózgu. Wyróżniamy więc cztery style uczenia się:

1. Wzrokowy (jak większośc ludzi ja też należe do tej grupy)

2. Słuchowy

3. Kinestetyczny

4. Dotykowy

Podczas uczenia się barzdzo ważne jest dostosowanie sposobu uczenia sie do indywidualnego stylu przyswajania wiedzy. W następnych postach postaram się wam przybliżyc kilka sposobów uczenia się.

Pozdrawiam J B-W

logistyk15 : :